Designfout lelijk opgelost, wat nu?
Beste goudsmid,
Van mijn moeder kreeg ik 3 weken geleden een prachtige ring. Ze wilde eens iets echt speciaals voor mij doen nu ik 35 ben geworden en kocht een prachtige 18kt geelgouden ring voor mij met een enorme blauwe topaas erin. Na een dag of 2 dragen merkte ik dat er iets mis was. De punt van de steen drukte in mijn vinger en bleek enkele mm te lang ten opzichte van de binnenkant van de ring. Ik zat met het dilemma of ik er iets van moest zeggen of niet. Een gegeven paard kijk je immers niet in de mond. Omdat de ring toch bovenn mijn vinger beleef zweven en dus steeds kantelde kon ik niets anders. Ik ben eerst nog even langs een juwelier in mijn eigen regio gelopen met de vraag of dit wel op te lossen was. Ze zetten er dan gewoon een ringetje omheen zei de verkoopster.
Mijn moeder is dus terug gegaan naar deze "goed bekende" juwelier in Lelystad en belde mij terug dat de ring 3 weken weg zaou gaan naar een goudsmit. Er waren verschillende opties mogelijk maar de oplossing werd aan de goudsmit overgelaten. Nu kreeg ik de ring 2 dagen geleden terug en blijkt gewoon het puntje onder de ring vandaan te zijn gehaald (vlak gemaakt). Met als gevolg dat de schitterende donkerblauwe diepte uit de steen helemaal weg is, je ziet nu een rondje huidskleur als je er bovenop kijkt. Ik zit er verschrikkelijk mee. Voor mijn gevoel is het cadeau van mijn moeder volledig naar de knoppen geholpen.
Graag uw mening en is er een oplossing?
Alvast bedankt,
Karin
2 Antwoorden
Antwoord van bedrijf dat niet langer actief is
Beste Karin,
excuses dat ik nu pas antwoord geef, ik had niet eerder gezien dat uw vraag er stond.
Voordat ik een eerlijk advies kan geven zou ik wel graag even naar uw ring kijken.
Het enige wat ik er nu over kan zeggen is dat als daadwerkelijk de onderkant van de steen weggeslepen
is, u daar geen genoegen mee hoeft te nemen. U heeft wettelijk 2 jaar garantie op de ring en dat betekend ook dat als er een probleem is dat dat goed opgelost dient te worden. Over het algemeen zijn er best andere oplossingen te bedenken voor dit soort problemen, maar nogmaals ik zou het geheel graag voor u bekijken
om een zo goed mogelijk advies te kunnen geven. U kunt ons mailen of bellen naar info@justby-b.nl
038- 2304868.
met vriendelijke groet,
Bianca Smit
Just by B
Antwoord van Lapidee
Beste Karin
Dit is wel de slechtste oplossing die een stumper in ons vak kan verzinnen.
Helaas zijn er veel beunhazen in ons vak die denken een oplossing te hebben gevonden.
Als ik uw verhaal goed begrijp moet de steen opnieuw geslepen worden om de beschadigde collet te herstellen, wat inherent inhoud dat de steen kleiner word. En dus de zetting aangepast moet worden.
Geen goedkope oplossing die ik zeker bij de reparateur zou aankaarten.
Als het een vakman is, is hij ervoor verzekerd maar naar verwachting kan hij ervoor bloeden...
Een vakman maakt dit soort blunders niet.
Die weet wat hij doet, en dat is in dit geval de griffies verhogen zodat de steen amper de vinger raakt en tevens een veer inbrengen tegen het draaien rond de vinger.
Maar bij een vakman was het geen enkel probleem geweest want die had vooraf al de problemen gezien en opgelost. Zonder dat u daar kennis van had gehad.
Met alle genoegen zal ik eens kijken wat ik kan doen met de steen en de ring om het naar uw wens te krijgen.
Groet Ruud Stratmann
Goudsmederij Lapidee